tisdag 5 juni 2012

När man får svar på sina frågor

det bara älskar jag :) tack google för att du finns. Jag googlar ALLT och det är ju faktiskt så att jag får oftast svar på det jag söker.

Nanne har under den korta tid vi haft honom inte velat gå framåt när vi rider ut, han har börjat gå baklänges takta, sparka bakut lite grann och en tendens till att resa sig, ju mer vi försöker driva på ju mer backar han och håller på. Hhmmmmm har jag tänkt, varför jo han testar oss, så är det. För ca två veckor sedan gick jag ned till stallet med adrenalin som pumpade och ett jäklarenamma (heter det så). Nanne och jag skulle rida ut och vi skulle framåt. Han skulle bakåt  vi hann inte så långt fören han började, han reste sig sparka bakut och backade ;)  och jag drev på och bara fortsatte driva på med skänkel samt satt som en klocka i sadeln och jag var fast besluten om att jag inte skulle ur sadeln varken frivilligt eller ofrivilligt, guuuu som jag drev på med RÖSTEN  det kom liksom bara, pushade honom framåt, beröm - duktig, rätt så, braaaaa o fram o fram, duktig osv osv under våran ridtur, lugnt och fint. Jäklar vad jag inte vill ha den ridturen ogjord det gick så sjukt galet jäkla bra :) jag var så glad och Nanne också. Han gick så fint han ville fram och han ville jobba. Det han behövde var rösten att pusha honom massor med beröm under turen. Han är så himla klok! men faktiskt det låter löjligt men han är det. Sån otrolig tillit till människan så det finns inte.

Tillsaken, igår så googlade jag "vad bör man tänka på med Friesern" och hittar detta

Om det går för fort fram och ryttaren glömmer bort att låta hästen växa med arbetet och invänta rätt ögonblick för ny inlärning är risken stor att friesern tappar lusten till arbetet. Freiserhästen är ingen uthållig häst som kan gå långdistans utan är en mer explosiv häst som presterar mycket under korta stunder och behöver mycket tid för återhämtning. Tänk på att lära ut en sak i taget och låt din frieser få njuta av berömmet och därigenom växer dess självförtroende. Blir det för många nya saker på en gång är det lätt att din frieserhäst blir lite nervös vilket kan visa sig genom svettningar på halsen eller att hästen börjar ”takta” och gå baklänges.
texten kommer från http://www.friesvik.se/ det finns så mycket läsvärt där om du är nybörjare med denna ras.
Det är ju så klockrent,  Han testar inte utan har varit lite nervös :( plutten.  Jag är så glad för våran ridtur ut, med allt pushade och berömet. För jag är övertygad om att det var det lilla som behövdes. Prata med mig.
Faktiskt efter den turen så har han slutat att gå baklänges och takta :)

Det här är den vänligaste och underbaraste häst jag någonsin träffat på <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar