onsdag 1 februari 2012

Frihetsdressyr

Under ett års tid har jag velat pröva frihetsdressyr med Selbora, men tänkt att, nää det kommer inte funka men så igår kväll tog jag ner Sellan till paddocken och tänkte att jag kan ju pröva (inga stora förväntningar.) Jag kan bara säga att det gick över mina förväntningar jag var så glad efteråt :D

Mitt syfte vara att hon skulle komma till mig se mig som hennes flock att samarbeta tillsammans. Jag kan säga första 5-10 minuterna visade hon ganska klart att jag inte var varken hennes flock eller ledare, hon gick till grinden för att Amadeus stod några meter i från oss i hagen ;( men efter en stund så plötsligt började hon komma till mig :). Jag fick hene till att skritta runt i paddocken trava och galoppera runt, sakta av halt osv samt komma in till mig i mitten, hon lyssnade på min röst. Mot slutet följde hon mig hela tiden när jag gick runt, stanna när jag stannade :) jag stod still i säkert 5 minuter på en och samma plats och Selbora stod vid sidan av mig hela tiden gick runt mig för att ställa sig bredvid mig igen. I was sooooo HAPPY :D

Vi höll på i kanske 25 minuter, slutade när det gick som bäst. Det var första gången men absolut inte sista.

När vi var klara tog jag in henne i boxen där hennes kvällsmat låg och Selbora är ganska så tjurig när hon äter och vill inte att man är där inne hos henne då MEN faktum var att hon brydde sig inta att jag höll på med henne fast hon åt, inga öron bakåt inga piskande med svansen eller att kasta upp med huvudet. Cornelia höll på med hennes hovar inga öron bakåt eller något.

Hände det något i paddocken där nere eller var det bara en tillfällighet allting?? det visar sig. Jag ska iallafall hålla på mer med frihetsdressyren & kommunikationen.

Låt hästen få vara en del av din dröm!
-Inte ett redskap för att uppfylla den! 
Det är ni tillsammans som är på väg mot Ert mål!

2 kommentarer:

  1. WOOOOW, nu blev jag grymt impad. Jag har alltid sagt att det bor något stort i den bruden *Kärlek*

    Ni kommer bli soulmates för du är hennes trygghet. Tänk alla hon varit tvungen att förhålla sig till i sitt unga liv.

    SvaraRadera
  2. Hihi ja hon är duktig, en riktig primadonna :) Det är kul när saker fungerar som kanske inte trodde sklulle fungera så bra :)

    Puss love U

    SvaraRadera